Rollerslēpes izgudroja, lai slēpotāji varētu trenēties vasarā, tā kā rollerslēpes ļauj pielietot to pašu kustību tehniku, kāda ir distanču slēpošanā. Tipiski rollerslēpes konstrukcija sastāv no īsa (50-70cm) rāmja, kam abos galos ir piestiprināti riteņi, piemēroti braukšanai pa cietu un līdzenu ceļa segumu. Rollerslēpēm izmanto tos pašus slēpju zābakus un stiprinājumus, kādus izmanto ziemā.

Rollerslēpju tipi

Izškir slidsoļa un klasikas rollerslēpes.

1. Slidsolim

  • Slidsoļa rolleriem, ko izmanto treniņiem, ir īss rāmis – 590–620mm starp asīm.
  • Sacensībās izmanto pavisam īsu rāmi – 530-550mm, taču reizē izmanto kustību tehniku, kas daudz līdzinās ātrslidošanai.
  • Riteņu standarta izmērs ir 100x24mm.

2. Klasikai

  • Klasika no slidsoļa rolleriem atsķiras ar divām pamata lietām:
    1. aizmugures ritenis bloķē griešanos atpakaļ.
    2. garāks rāmis – ap 700mm.
  • Riteņu standarta nav(?) Parasti riteņi ir mazāki par 75mm diametrā un vismaz 38mm platumā.

Riteņu diametrs un materiāls

Lielāks riteņa diametrs nodrošina labāku inerci un mazāk vibrāciju no slikta asfalta (lasi: labāk ripo, sevišķi pa grumbuļainu asfaltu). Mazāks riteņa diametrs (70-90mm), savukārt, dod to, ka rāmis atrodas tuvāk zemei, kas dod sportistam stabilitāti un slēpēm līdzīgas sajūtas.

Tieši riteņu materiāls nosaka, cik ātri būs rolleri, diametrs to nosaka mazāk, bet gultņiem ir daudz mazāka loma.

Treniņiem izmanto gumijas riteņus, jo tie dod līdzīgu pretestību un ātrumu kā slēpes, līdz ar to var trenēt spēku un slēpošanas tehniku. Poliuretāna riteņus izmanto ātriem treniņiem un sacensībām, tie ripo krietni labāk kā gumijas, taču līdz ar to pamatu likšanai īsti neder un tiem ir slikta saķere uz mitra asfalta.

Riteņi un gultņi dilst un ir periodiski jāmaina. Tāpēc, ja esi iesācējs, noteikti izvēlies rollerus ar standarta riteņu izmēriem 100x24mm, 608 gultņiem, citādi būsi “piesiets” vienam ražotājam un tā diktētām cenām.

Lasi vairāk: Rollerslēpju riteņi

Rāmja materiāls

  • Alumīnijs – mārketinga materiālos lasām par “snow feel” un “vibration damping”, kas ir sviests. Jo mazāk locīsies rāmis, jo vairāk enerģijas varēsiet pārvērst ātrumā. Tāpēc alumīnijs ir ideāls materiāls asfaltam. Alumīnija slidsoļa rollerslēpes (610mm, pāris) sver ap 1600g.
  • Karbons – vieglāks par alumīniju un reizē lokanāks. Tas amortizē virsmas negludumus, protams, tam patērējot enerģiju. Karbona slidsoļa rollerslēpes (610mm, pāris) sver ap 1300g.
  • Kompozīta materiāli, stiklašķiedra, koks – rollerslēpes rāmis tiek veidots no tiem pašiem materiāliem kā slēpei. Attiecīgi, rāmim piemīt līdzīga rakstura atsperīgums kā slēpei. Kompozīta slidsoļa rollerslēpes (610mm, pāris) sver ap 2000g.

Stiprinājumi

Rollerslēpju stiprinājumiem ir jāspēj izturēt sitienus, vibrācijas no asfalta un reizē jābūt pēc iespējas zemiem/plāniem, lai pēda būtu pēc iespējas tuvāk zemei (kas dod stabilitāti un līdzīgas sajūtas kā uz slēpēm).

Tapat kā slēpēm, arī rolleriem, ir tikai trīs stiprinājumu ražotāji: Rottefella, Salomon un Fischer/Rossignol. Agrāk uz rolleriem lika parastās slēpju lamatas, bet kopš NIS un IFP pamatplašu parādīšanās, tirgū pieejami vien daži stiprinājumi, kurus vispār iespējams ar skrūvēm piestiprināt uz rāmja/slēpes:

  1. Salomon slēpju stiprinājumi (Pilot vai Prolink variantā). Apraksti: Race Skate, Access SK.
  2. Rottefella Rollerski.
  3. Fischer Rollerski Skate.

Specifikācijas šeit: Rollerski bindings specifications (skate)

Rollerslēpju svars

Tipiski slidsoļa rollerslēpju pāris sver 1750g ar visiem stiprinājumiem jeb ~875g viena slēpe. Palūkosim, kas tad sastāda šo svaru:

KomponenteSvars, gKomentārs
Rāmis (alumīnija, 610mm)280Karbona rāmji ir vieglāki, bet kompozīta smagāki par alumīnija.
Riteņi 2x320Tipiskais ritenis ar 6 spieķu alumīnija disku un gumijas riepu.
Gultņi 4x46
Skrūves un starplikas64
Dubļusargi (iesk. skrūves)30Var ietaupīt neliekot dubļusargus.
Stiprinājumi (iesk. skrūves)135Var ietaupīt liekot vieglus stiprinājumus.
Kopā:875

Svars noteikti nav noteicošais faktors, taču, piemēram, uz 30-50km distanci starpību var just. Te gan vēl jāņem vērā, ka arī slēpju zābaki nesver maz, piemēram, Salomon zābaki tipiski sver 600-700g, kamēr Rossignol ir krietni vieglāki. Rolleru pāris kopā ar zābakiem, tātad, sver ap 3kg un treniņā to ņemsiet līdz. 😉

Cenas

Populārākie rollerslēpju ražotāji 2020. gadā ir Marwe, Swenor, Start, Swix un IDT. Ar šiem rolleriem trenējas nacionālās izlases. Vēl lieliski rolleri ir SkiGo, Fischer, Elpex, SRB+ un Nordeex.

Vairāki ražotāji ražo rollerus savās mājas rūpnīcās – Marwe (Somija), Swenor (Zviedrija – Norvēģija), IDT (Norvēģija), Nordeex (Francija).

Lai arī rollerslēpju ražošana ir nišas bizness, daudzi slēpošanas inventāra ražotāji ir neveiksmīgi centušies iekļūt šajā tirgū (pie Marwe, Swenor, Start un Elpex) – Rossignol, Alpina, Briko, One Way… Un kā ne – paņem alumīnija profilu, izzāģē dakšas, pieliec riteņus un tirgo pa dārgu naudu. Lielākā daļa no jaunpienācējiem nevis centās uztaisīt kaut vienus lieliskus rollerus, bet gan ienākt tirgū uzreiz ar 7 dažādiem modeļiem jeb ražot rolleru “produktus” visām pircēju grupām. Kaut ko līdzīgu tagad redzam no KV+ – modeļu daudz, bet tie ne ar ko neizceļas, made in China un nav skaidrs, kāpēc tāda cena.

Ražotāji cenšas nopelnīt un izdomāt visādus nestandarta risinājumus, piesienot pircēju konkrētā brenda rezerves daļām. Pat par vienkāršiem alumīnija rolleriem grib virs/ap 200eur. Nesen tirgū ienākušie SRB+ un Nordeex jau prasa 300 eur par treniņu rolleriem un vairāk. Pēdējais vismaz tiešām atnāca ar inovācijām rāmja konstrukcijā un 100x30mm riteņiem klasikai. Taču rezerves ass skrūvju komplektu laipni piedāvā nopirkt par … 25 eur.

Ir bijuši daži mēģinājumi ražot rollerus ar fiksētu peļņu. Piemēram, Pursuit rolleri USA ir labs piemērs. Otrs piemērs ir nesen vieglu šoku visiem radījušais Decathlon, kas tirgo rollerus pa 91 eur ar visām lamatām. Tiesa, drusku ainu sabojā tas, ka Decathlon zem 100x24mm standarta riteņiem rūpīgi noslēpis nestandarta ass un gultņu izmēru (lai tajos varētu lietot tikai Decathlon riteņus). Bet, pa lielam, Decathlon mierīgi varēja arī tirgot pa rollerus pa 99 eur + piedāvāt rezerves ratu komplektus pa 49 eur gabalā ar visiem gultņiem, un šāds piedāvājums liktu visiem pārējiem “produktu” ražotājiem krietni iespringt.

Latvijā populāri ir SkiGo, Marwe, Start rolleri.

Var meklēt Latvijā nevis veikalos, bet pie oficiālajiem izplatītājiem.

Būtiski

  • Rolleriem ir jāripo taisni. Tas nozīmē, ka rāmim jābūt perfekti taisnam un zābaku lamatiņām jābūt pieliktām absolūti precīzi. Ideālā gadījumā rollerslēpēm jau fabrikā ir izurbti caurumi Rottefella vai Salomon lamatām vai arī veikals piedāvās uzstādīt pats pirms piegādes. Urbumi rollerslēpē jāveic precīzās vietās un absolūti perpendikulāri (t.i. urbjot caurumus ar rokas urbi, visticamāk skrūves tiks ieskrūvētas šķībi un skaidrs, ka ar šķībām skrūvēm lamatu taisnu pielikt ir grūti).
Fischer Rollerski bindings jig

Iesaku

  • Pirms rollerslēpju pirkuma izdarīšanas, iesaku rūpīgi papētīt konkrētā modeļa riteņu ass un starpliku (spacers) konstrukciju riteņiem utt. Iesaku izvēlēties tos ražotājus, kas pieturas pie standarta izmēriem un konstrukcijām. Jo, ja sanāks, ka aizraušanās kļūs nopietnāka, tad arsenālā parādīsies dažādu ātrumu riteņi un arī vairāki rāmji. Un Tu gribēsi viegli/ātri mainīt riteņus pirms treniņa pēc vajadzības, bez starpliku (spacer) mainīšanas un gultņu sišanas iekšā/ārā.
Andy Newell Rollerski Tips

One Reply to “Rollerslēpes”

Leave a Reply