Rollerslēpēm izmanto dažādas cietības gumijas un poliuretāna (PU) riteņus. Gumijas riteņi ir krietni lēnāki, – parasti ap 16-17km/h, kas ir treniņiem piemērots temps un, kas vissvarīgāk, slodze ir vistuvāk slēpošanai pa sniegu. Ar PU riteņiem bez lielas piepūles var braukt virs 20km/h – tieši tāpat kā skrituļslidotāji.

Diametrs un rumba

  1. Slidsolim – 100x24mm, rumba no alumīnija vai plastmasas materiāla.
  2. Klasikai – Nav viena standarta.

Materiāls un tā cietība = ātrums

Gumijas riteņi ir lēnāki par poliuretāna, tiem ir laba saķere ar asfaltu arī mitrā laikā. Tieši to rites pretestība palīdz rolleriem radīt līdzīgu ātrumu/slodzi kā ar slēpēm. Tāpēc treniņos ierasts izmantot gumijas riteņus – ar tiem var slīpēt slēpošanas tehniku un trenēt spēku. Ražotāji piedāvā parasti 3 cietības gumijas riteņus 1 (ātrie), 2 (vidējie), 3 (lēnie). Citi ražotāji piedāvā 5 cietības pakāpes no 1-5.

Piemēram, Marwe, savus gumijas riteņus klasificē šādi (6=Rubber, S=Skating, n=speed):

  • 6S0 – Fast
  • 6S6 – Standart
  • 6S7 – Slow

Piemēram, Swenor (līdzīgi IDT, Fischer, Swix, SRB, Elpex), savus gumijas riteņus klasificē šādi:

  • Type 1 = Fast
  • Type 2 = Standard
  • Type 3 = Slow

Poliuretāna riteņi ir daudz ātrāki par gumijas, taču tiem ir salīdzinoši vāja saķere ar asfaltu, sevišķi slapjā laikā. PU riteņi kalpo ilgāk nekā gumijas. PU riteņi pieejami visdažādākajās cietībās 74A – 86A, attiecīgi ražotāji izmanto iespēju piešķirt riteņiem krāsu kodus, lai tos viegli varētu vizuāli atšķirt. Poliuretāna riteņus izmanto ātrajiem treniņiem un sacensībās.

Piemēram, Marwe, savus PU riteņus klasificē šādi (U=Urethane, S=Skating, n=speed):

  • USR: blue wheel. Race version for maximum speed on Marwe rollerskis.
  • US0: Fast speed. Reminds on icy tracks from xc-skiing. For speed training but no wheel for rollerski competitions!
  • US6: standard speed. Like skiing on new snow. We recommend for all skier types.
  • US7: slow speed. Like skiing on wet snow. We recommend for skiers who train in the flat for nordic races.
  • US8: extra slow speed. Made for strength endurance training like double pole or kick training. Really much resistance!

Piemēram, Swenor, savus PU riteņus klasificē šādi:

  • 76A, Color yellow: Recommended skier weight: 40-70 kg. Poor road quality and wet conditions. Fits also more heavy skiers on rough asphalt.
  • 78A, Color orange: Recommended skier weight: 60-80 kg. Regular asphalt, wet and dry conditions.
  • 80A, Color green: Recommended skier weight: 70-90 kg. Rough to fine asphalt, fits most skiers, dry conditions.
  • 82A, Color red: Recommended skier weight: 70-90 kg. For fine structured roads, dry conditions and high temperatures. For powerful skiers weighing above 78 kg. Fits skiers with extreme kick.

6S6 = US6 = Swenor 2.

Gultņi

Gultņu svarīgākā īpašība rollerslēpēm ir to ilgmūžība. Tiem nav jāgriežas viegli, bet gan jāpalīdz radīt līdzīgu slodzi kā ar slēpēm pa sniegu. Rollerslēpošanas riteņu gultņiem ir jākalpo maksimāli ilgi bez kopšanas. Tas ir atšķirībā no skrituļslidošanas vai skeitborda, kur cieņā keramiskie gultņi un svarīgākais ir tas, cik viegli un ilgi tie griežas. Standarts gan ir tas pats: 608.

Ierasts, ka rolleru gulņi ir no tērauda (hroma) sakausējuma, 7 lodītes, smēre (nevis eļļa) un putekļu gumijas no abām pusēm (jeb 2RS – two sided rubber shields).

Gumijas putekļu aizsargs, salīdzinot ar metāla vai plastmasas aizsargu, daudz efektīvāk pasargā pret ūdens un netīrumu iekļūšanas gultnī, kas ir svarīgi, jo lielākais izaicinājums gultņiem ir treniņi slapjā laikā. Daudzi gultņi pat pēc viena lietus treniņa jau ierūsē. Papildus tam, gultņi ar abpusējiem gumijas aizsargiem darbojas ļoti klusi.

Sacensībās gan tiek izmantoti keramiskie, ILQ9 Twincam vai Swiss gultņi ar zemu rites pretestību un tiek izmantota eļļa, nevis smēre. Un putekļu aizsargs tikai no vienas puses.

One Reply to “Rollerslēpju riteņi”

Leave a Reply